Monday, March 7, 2016

Week 9

This post will be devoted to the prominence in my archetype. Even though I have already gone over the major stress in one of my previous posts, this one will look at only part of it encompassing transcription, thought groups and major stress in it.
Here is the part chosen for this detailed analysis:

"Mit Autos für Bücher werben ist eher ungewöhnlich. Martina Bollinger nutzt den Kleinwagen als Büchertisch. Vier Wochen kostenlos fahren kann man gewinnen.So hoffen wir, dass wir viele Bücher verkaufen. Und wenn sich der eine oder andere für einen Mini interessiert, kann er zu dem Händler hingehen, so dass es eine Win-Win-Situation ist".

In the transcription slashes (/) represent the end of a thought group.The bold and underlined syllables symbolize the major stress.

[mɪt tɔs / fYʁ bYxɐ vɐʁbən / ɪst ɐɐ ungevø:nlɪÇ / maʁtina bœlɪngɐ nuzt den kljanvɑgn / als bYxɐ tɪʃ / viʁ voxən kɔstənlœs fa:ʁən / kan man gevɪnən / zɔ hɔfən viʁ / das viʁ file bYxɐ vɐkaʊfən / und ven ziÇ dɐ ain ɔ andɐe fYʁ n mini inteʁesɪʁt / kan ɐ zʊ əm hɛndlɐ hɪnge:n / zɔ das aine vin vin sɪtʊatʃjɔn ɪst]

The archetype can be accessed here.

And here is my recording of this particular part.

In the process of the analysis of this piece of my archetype I have noticed that in the tonic stress in German does not always fall on the stressed syllable in the last content word of a thought group. It does reflect the most important information, however. I believe that in this case, emphatic stress is utilized more often than the unmarked stress.

No comments:

Post a Comment